Haastattelu

Haastattelussa Avoinmaaseutu.fi-sivuston perustaja, Heini Hakkarainen

Haastattelussa Avoinmaaseutu.fi-sivuston perustaja, Heini Hakkarainen

Talviaisten tilan emäntä Heini Hakkarainen kertoo olleensa kovin harmissaan lukiessaan syksyllä 2013 Meidän Perhe-lehteä, jossa ravitsemusalan ammattilainen pohti ihmisten vieraantumista maaseudun ruuantuotannosta, koska tiloille ei päässyt vierailemaan. Tästä suivaantuneena Heini Hakkarainen kirjoitti lehteen vastineen, joka julkaistiinkin seuraavassa numerossa, mutta asia jäi yhä pyörimään toimeliaan emännän mieleen.

Tosi asiahan oli, että monikin maatila oli valmis avaamaan ovensa mielellään ihmisille, kunhan vierailusta vain sovittiin etukäteen. Tosiasia oli sekin, että puuttui paikka, josta ihmiset tällaisia tiloja helposti löytäisivät. Ajatus maustui ja vielä samana vuonna syntyi verkkosivusto Avoinmaaseutu.fi.

Suomalainen maaseutu oli muuttanut verkkoon.

kuva_avoinmaaseutu04
Kuva: Sami Karppinen

Se, mikä sivustolla pistää heti silmään on lista maatiloista, joita voi selata neljässä eri kategoriassa: majoitus, ruokailu, suoramyynti sekä tilavierailut. Joukossa on niin tavanomaisia kuin luomutilojakin – molemmat sulassa sovussa, samassa listassa. Avoinmaaseutu.fi tuokin oivalla tavalla yhteen kuluttajat ja kotimaiset tilat tuotantotapaan katsomatta.

Samaan yhteyteen rakennettin myös verkkokauppa, joka myy niin lähi- ja luomuruokaa kuin kosmetiikkaakin sekä kaikkea siltä väliltä. Verkkokauppa pitää sisällään monen kotimaisen tuottajan ja pienyrityksen tuotteita.

Heini Hakkarainen tuumii, että pienten oli vaikea päästä esiin isoissa ketjuissa. Avoinmaaseutu.fin alle perustettu verkkokauppa tuokin näille pienille tuottajille näkyvyyttä ja uusia asiakkaita. Kuluttajankin on helppoa tilata monen eri tuottajan tuotteita yksillä postikuluilla samasta paikasta. Sivusto onnistuukin palvelemaan montaa eri tahoa.

Ei liene yllätys, että Hakkaraisen mielituotteita ovat suoraan tiloilta tulevat tuotteet sekä tietenkin kaikki lehmiin liittyvä. Hän kertoo elintarvikevalikoiman koostuvan pitkälti lisäaineettomista ja mahdollisimman vähän prosessoiduista vaihtoehdoista, jollaisia hän mielellään myös itse käyttää. Luomuakin verkkokaupan valikoimista löytyy erityisesti viljatuotteissa.

kuva_avoinmaaseutu01
Kuva: Heini Hakkarainen

Heini  Hakkarainen toteaa, että yrityksessä on kiinni paljon. Hän puhuu lämpimästi kotimaisesta ruuantuotanosta, tiloista sekä lähiruuasta, jota aivan erityisesti arvostaa.  Rivien välistä kuultaa kuitenkin huoli tulevasta. Maatalouden kehitys ei viimeisenä vuonna ole ollut ongelmatonta ja moni maatila on lopettanutkin. Totta kai tulevaisuus huolestuttaa. Hän toivookin, että tulevaisuudessa olisi tilaa myös Talviaisten tilan kaltaisille pienille toimijoille.

Hakkarainen tietää ja tuntee maatilan arjen. Talviaisten pieni lypsytila ja sen 24 lehmää, muutama lammas sekä kotitarvekanala ovat opettaneet paljon maatilan arjesta ja kotimaisesta ruuantuotannosta sekä sen haasteista.

Hakkarainen on kovasti nauttinut saadessaan tehdä työtä maaseudun hyväksi. Avoinmaaseutu-sivuston myötä verkostoituminen toisten tilojen ja verkkokaupan tavarantoimittajien kanssa on tuonut paljon iloa elämään. On ollut upeaa tavata uusia ihmisiä sekä tutustua tiloihin ja tuotteisiin. Hakkarainen myöntää, että sivuston markkinointi on joskus haastavaa ja vie paljon aikaa sekä energiaa, kun on oma tilakin pyörittettävänä. Silti Heini Hakkarainen vaikuttaa iloisen positiiviselta ja yritteliäältä – juuri sellaiselta, joka ei heti lannistu, vaikka asioissa mutkia ilmenisikin.

Hakkarainen listaa mielellään uusia tiloja Avoinmaaseutu.fi-sivustolle. Tervetulleita ovat kaikenlaiset tilat, joilla on jotain palveluja kuluttajille tai tila on valmis vastaanottamaan vieraita ja esittelemään toimintaansa. Liittyäkseen palveluun mukaan, tila tarvitsee vain jokusen kuvan sekä vapaamuotoisen tilaesittelyn. Heini Hakkarainen toivookin saavansa mukaan uusia tiloja ja toimijoita, jotta suomalaisen maaseudun ja kuluttajien vuoropuhelu jatkuisi ja vahvistuisi.

Avoinmaaseutu.fi on oiva tapa tehdä suomalaista maaseutua tunnetuksi ja tutummaksi.  Heini Hakkarainen on onnistunut työllään tuomaan tilojen arkea ja toimintaa lähemmäs nykypäivän kuluttajaa.

kuva_avoinmaaseutu02
Kuva: Heini Hakkarainen



website statistics



Seuraatko jo Luomulaaksoa Facebookissa? Tai Instagramissa? Jos et, niin tule ihmeessä mukaan! Facebookissa jaan myös linkkejä kiinnostaviin uutisiin ja Instagramissa väläyksiä arjen touhuista, joista kaikki eivät milloinkaan päädy blogiin saakka. Molempien kautta voit tietenkin seurata blogipäivityksiä.

Kuvat: © Luomulaakson Maria ellei toisin mainita.

puhelimen kuoret


6 Comments

  • pietro

    kyllähän nuoret tarvii tuloja ja suomen marjan tuotantokin lehdissä hyvä esimerkki suomalais nuoren marja tuloista
    mustikkaa menee maatalouden tuotteissakin esim jukurtissa
    josta maatilallinen saa jonkun sentin 30 sentin purkista kaupan kuluttajalta
    miljoona kiloakin mustikkaa tekee jo 3-8 miljoonaa euroissa
    joka on nuorillekkin hyvä tulon lähde kerätä metsistä tuottajille
    jotta tehtaat tekee jukurtit ja jäätelöt ja muut tuotteet

    • Maria/Luomulaakso

      Hieno juttu, että oli iloa ja hyötyä. 🙂 Parasta kirjoittamisessa juuri on, että joku löytää jotain, mitä ei ollut aiemmin löytänyt ja hyvä palvelu/tuote saa uuden käyttäjän! 🙂

      Tällaisista jutuista tulee aina hyvä olo itsellekin!

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.